Hånd om madpakken - Børnehusets ramme for kost

Hånd om madpakken

Børnehusets ramme for kost

En god madpakke giver børnene den bedst mulige næring til at kunne klare sig igennem en dag i daginstitution, hvor fysisk udfoldelse og koncentration er en stor del af dagen. Da en stor del af børnenes daglige mad indtag foregår i børnehaven vil vi derfor med denne ramme skitsere Børnehusets forventninger og de officielle kostråd, som vi læner os op ad.

Vi ønsker at give inspiration til en alsidig madpakke. Formålet er at lære børnene variation i madvarer, og understøtte deres mad mod og madglæde mod nye smagsoplevelser.

Vi tager bl.a. udgangspunkt i Fødevarestyrelsens som kan læses her. Derudover henholder vi os til Jammerbugt kommunes ’Politik for madglæde, mad mod og fysisk aktivitet for 0-6årige i dagtilbud’, som bl.a. fokuserer på sund fornuft, forældreinddragelse, vigtigheden af rollemodeller og fysisk aktivitet.

Vi anerkender, at der ikke findes den perfekte madpakke og vi vil gerne understøtte børnenes forskellige baggrunde og kulturer, som også kan afspejles i madpakker. Måltidet i børnehaven skal dermed også være med til at understøtte børnenes læring og indsigt i forskelligheder. De voksne sætter rammerne for en hyggelig måltidsstund der understøtter de sociale fællesskaber og udvikler relationer på tværs hos børnene. Der skal også være plads til leg og læring og måltidet skal ydermere understøtte børnenes selvhjulpenhed, og de voksne skal agere forbilleder for børnene.

Fødevarestyrelsens anbefalinger danner grundlag for De Officielle Kostråd. ’Med disse kostråd vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Det vil dermed også gøre det nemmere at holde den sunde vægt og nedsætte risikoen for livsstilsrelaterede sygdomme på længere sigt.

En sund og varieret madpakke indeholder mad fra de fem forskellige fødevaregrupper;

•    Brød - fuldkornsbrød – helst fuldkornsvarianter af rugbrød eller andet brød
•    Grønt - snackgrønt, salat eller grønt på brødet
•    På brødet – bælgfrugter, æg, ost eller kød
•    Fisk – forskellige slags fisk og skaldyr
•    Frugt - det friske og søde

Til madpakken bliver børnene tilbudt skummetmælk og i løbet af dagen slukkes tørsten i vand. Det betyder også, at den medbragte drikkedunk kun skal indeholde vand.

Derudover opfordrer vi til at gøre madpakken let tilgængelig og understøtte børnenes selvhjulenhed. Dette kan bl.a. gøres ved at pille hul på mandarinen, åbne smoothien første gang og starte åbningen på det der kan være svært at åbne.

Vi tilstræber, at de børn, der kommer inden kl. 7.00 og som ikke har spist morgenmad tilbydes morgenmad, som mest består af cornflakes og havregryn/grød i hyggelige og rolige omgivelser.

Børnene har selv noget formiddagsmad med hjemmefra og spiser det, når de er sultne. Typisk mellem kl. 8.00 - 9.30 tiden.

Frokost er medbragt hjemmefra i madkasse med navn på og som stilles i køleskab på barnets egen stue ved ankomst.

Eftermiddagsmaden/frugten spises kl. 14 og denne medbringes i en særskilt madkasse med navn på.

Der bliver også engang imellem lavet "smør selv dag" / "Maddag", hvor børnene tager noget med til fælles frokost. Børnene tilbereder maden og spiser gerne af alt det tilbudte. De lærer derved også at smøre brød selv og vælge, hvad de vil have.

Vi lægger vægt på gode spisevaner og bliver samlet ved bordet således, at der er tid og ro til at alle bliver færdige med at spise, på en hyggelig og rar måde. Det at vaske hænder inden vi spiser, vente på tur, spise den mad barnet er påbegyndt og rydde op efter sig selv, ser vi også som en vigtig del af måltidet, og derfor er det en naturlig del af rutinerne at vægte fokus på det.