Hvem er vi?

Børnehuset Aabybro er en kommunal daginstitution der åbnede i november 1990. I dag er Børnehuset normeret til 115 børnehavebørn. Børnehuset er en del af dagtilbudsområdet Aabyvest, sammen med Skipper Clement Børnehave og Vuggestue, og Ulveskov Børnehave og Vuggestue. Vores overordnede leder er Karen Marie Corneliussen og daglig pædagogisk leder i Børnehuset er Anitta Kristiansen.

Huset er inddelt i 6 stuer; 4 mellemstuer som hedder; Månen, Solen, Stjernen og Regnbuen og her starter børnene som 2,11 år. Når børnene på mellemstuerne når førskolealderen i april året før de starter i skole, bliver de rykket op på stuerne hos ældstegruppen, Skyen og Lynet. Her vil de være indtil de starter i skole. I ældstegruppen vil der være et særligt fokus på aktiviteter, der øver børnenes kompetencer ift. skolestart.

I Børnehuset ser vi børnene som enkelte individer med deres særlige kompetencer, men også som enkelte individer der bidrager til fællesskabets bestående. Fokus er især på børnenes selvhjulpenhed, selvstændighed, sociale kompetencer og sproglige udvikling der alt sammen udvikles i fællesskabet hver især på stuerne, men også på tværs i huset. På legepladsen er børnene blandet, hvilket giver mulighed for relations dannelse på tværs af stuer og alder. I vores daglige pædagogiske arbejde inddrager vi forskellige temaer, som omhandler f.eks. musik, kreativitet, natur og science.

I AabyVest har vi valgt, at holde pædagogisk dag sammen én gang om året, den første lørdag i oktober. Her kan vi sammen få igangsat fælles arrangementer og tiltag, som tema uger med "Syng i vilden sky", karneval og implementering af de styrkede pædagogiske læreplaner. Herudover mødes vi også til fælles personalemøde fire gange om året. Alt dette skal være med til, at styrke sammenholdet og det faglige fællesskab på tværs af AabyVest.

Vi har yderligere valgt i AabyVest, at lave nogle grupper på tværs af institutionerne. Deres formål er at give os noget fællesskab mellem børnene på tværs af husene, og derudover også et fagligt fællesskab for de voksne til fordel for vidensdeling og erfaringsudveksling.