Børnefødselsdage

Ramme for børnefødselsdag i Børnehuset

For børn i dagtilbudsalderen har det stor betydning at kunne fejre sin fødselsdag på dagen og opleve den særlige stemning og følelse det giver, at være i centrum på denne dag. Det kan ydermere være svært for børnene at forholde sig til det brede tidsaspekt ved at fejre fødselsdag f.eks. én gang i kvartalet, som tidligere har været vores praksis. Med denne nye ramme for børnefødselsdage i Børnehuset vil vi gerne give børnene endnu tydeligere mulighed for at opleve glæden ved at være centrum for fødselsdagsfejring, og at være en betydningsfuld del af fællesskabet.

Der er mulighed for både fejring på stuen og hjemmebesøg. Det vil altid være stuens voksne der vurderer om et hjemmebesøg ifm. fødselsdag kan lade sig gøre. Der kan være flere faktorer i hverdagen at tage hensyn til, om hvorvidt et hjemmebesøg kan lade sig gøre eller ej. I perioder hvor mange børn på stuen har fødselsdag samtidig, kan det ikke garanteres at barnets fødselsdag kan afholdes på dagen eller i den pågældende uge.

Ved fejring på stuen kan barnet medbringe et supplement til børnenes madpakker. Det aftales med stuens voksne hvad der medbringes. Vi opfordrer til, at der tages udgangspunkt i hvad barnet ønsker og ud fra Fødevarestyrelsens officielle kostråd som kan læses nærmere om her.

Inspiration til hvad der kan medbringes;

• Formiddagsboller
  • Frugt
  • Pølsehorn/Pizzasnegle
  • Frikadelle/Grøntsags spyd
  • Små rugbrøds pindemadder

Husk! At det er ikke HVAD der bliver delt ud der er vigtigt, MEN at barnet får lov til at være i centrum og oplever glæden ved at dele med andre, og markerer sin fødselsdag. KEEP IT SIMPLE!

Fødselsdag i fritiden udenfor børnehavens åbningstid;

Vi ser gerne, at fødselsdagsinvitationer IKKE deles ud i børnehaven. Hverken personligt eller ved at lægge i garderoben. Invitationerne kan blive væk i løbet af dagen, og det bliver synligt hvem der er inviteret og ikke inviteret. Vi opfordrer på det kraftigste derudover, at fødselsdage i fritiden afholdes med enten alle fra stuen, eller alle drengene, eller alle pigerne og at der ikke håndplukkes børn med venne-relation hverken på stuen eller i resten af huset.

Fødselsdagsinvitationer kan med fordel sendes på Aula ved brug af besked-funktionen.